Jumaat, April 19, 2013

BOLEHKAH SAYA DERMAKAN SEBELAH MATA SAYA?


Pada malam Jumaat itu, saya tidur lewat kerana menonton filem komedi di tv bersama ibu dan abang saya. Kami ketawa sehingga sakit2 badan. Seronok rasanya dapat pulang ke rumah untuk menghabiskan cuti 10 hari universiti.

Ketika bangun tidur keesokan harinya, mata kanan saya tidak dapat melihat. "Ibu, ada yang tidak kena dengan mata saya!" ujar saya.

Ibu membawa saya berjumpa doktor. Selepas membuat pemeriksaan, doktor mengarahkan kami berjumpa dengan doktor pakar tanpa memberitahu kami apa yang sebenarnya berlaku. Beberapa jam selepas 5 orang doktor membuat pemeriksaan, mereka memberitahu kami berita buruk.
eye
"Kamu dijangkiti histoplasmosis. Ia sejenis kulat yang memakan salur darah di belakang retina. Penyakit ini tiada ubatnya. Kamu mungkin akan buta ataupun meninggal dalam masa seminggu."

Saya terkejut dan menggigil. Ibu memeluk saya dengan erat. Ibu juga menggigil seperti saya.

"Anak perempuan saya baru 22 tahun. Dia seorang pelukis. Dia tidak boleh buta atau mati! Saya akan mendermakan kedua-dua mata saya kepadanya." beritahu ibu.
"Pemindahan mata tidak dapat dilakukan. Kami akan lakukan rawatan laser bagi menghentikan pendarahan dalam retina matanya." jawab doktor.

Saya dikejarkan ke bilik pembedahan bagi menjalani prosedur yang lama dan menyakitkan. Prosedur itu akan saya jalani sebanyak 15 kali lagi. Saya menjadi sangat lemah, dalam kesakitan dan perlu tinggal dalam bilik gelap selama 7 hari.

Takdirnya seperti saya akan buta ataupun mati..

Saya menelefon abang sulung saya. Kami memberitahunya berita buruk itu. Reaksi pertamanya ialah "Bolehkah saya dermakan sebelah mata saya kepada kamu?"

Selepas itu, ibu menelefon abang saya yang kedua pula. Abang saya membuat tawaran. "Bolehkah saya dermakan sebelah mata saya kepada kamu?"

Reaksi yang sama juga saya terima daripada adik lelaki saya. "Bolehkan saya dermakan sebelah mata saya bagi menyelamatkan penglihatan kamu?"

Tatkala mendengar berita saya mungkin menjadi buta, ibu dan adik-beradik saya tanpa ragu sanggup hilang sebelah penglihatan mereka demi saya. Selama ini saya sedar keluarga menyayangi saya tetapi pada hari itu saya amat terharu.

Ibu berkata kepada saya. "Penglihatan mata kiri kamu masih baik dan kamu masih bernafas. Jangan berputus asa. Berjuanglah! Ia pasti sukar bagi kamu. Tetapi, kamu perlu mencari kekuatan dan mencuba dengan lebih kuat lagi. Kamu seorang pelukis. Meskipun masa hadapan bukan dalam tangan kita, tetapi kamu perlu hidup setiap minit dan setiap hari. Kamu tidak boleh berputus asa, rebah dan beralah pada cabaran yang pertama ini!"

7 tahun telah selepas peristiwa itu, penglihatan saya rosak selama-lamanya. Namun, saya berjaya menamatkan pengajian saya di universiti dan saya masih lagi seorang pelukis. Saya berjaya melukis beratus-ratus lukisan dan hasil lukisan saya mendapat pengiktirafan dalam pelbagai pertunjukan dan pameran seni. Ia memberikan hasil yang cukup lumayan.

Tetapi apa yang lebih penting dari itu ialah, saya ditemukan dengan ketabahan yang selama ini saya fikir tiada. Cinta dan kasih-sayang keluarga kepada saya rupa-rupanya tidak pernah bertepi. Saya dapat mengenalpasti impian yang wajar saya diperjuangkan.

CA: Ini ialah kisah benar Spring Stafford yang kehilangan kedua belah penglihatannya kerana penyakit Histoplasmosis. Walau hilang penglihatan, beliau tidak pernah hilang semangat perjuangan.