Rabu, Mei 15, 2013

DI SEBALIK DEBU KEHINAAN, ADA KELEBIHAN


Assalamualaikum..

Tanah yang kita pijak setiap hari adalah simbol kehinaan dan kerendahan di mata kita. Debu yang berterbangan sangat menyusahkan kerana ia menyebabkan perabut kotor dan terjejas.

Demikian gambaran kedudukan debu dan tanah  yang berada di sekeliling kita. Kerana itu, apabila Allah SWT mensyariatkan tayamun menggunakan debu sebagai ganti air, ia adalah satu tarbiah Allah SWT terhadap hamba-hambanya supaya sentiasa sedar kedudukan mereka.

Dalam keadaan biasa, tiada siapa pun yang berfikiran waras akan meletakkan tanah ke mukanya. Tetapi, tanah yang hina ini terpaksa diletakkan di muka dan tangan yang mulia ini demi mematuhi arahan Allah SWT.


Ia juga sebagai peringatan bahawa setinggi mana pun darjat kedudukan dan betapa banyak harta kekayaan, kita semua berasal daripada tanah yang hina juga.

Oleh itu, insafilah diri dan jangan sekali-kali melampaui batas ketetapan Allah SWT.
Dan jika kamu sakit (tidak boleh terkena air), atau dalam keadaan musafir, atau salah seorang daripada kamu datang dari tempat buang air, atau kamu tersentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamun dengan tanah - debu yang bersih, iaitu; sapulah muka kamu dan kedua-dua belah tangan kamu dengan tanah - debu itu. (Surah al-Maidah 5:6)

Credit to Ensiklopedia Solat