Ahad, September 16, 2012

PERJALANAN KE DABONG

keretapi dabong
Assalamualaikum..

Setelah 6 tahun di Johor, akhirnye CA dapat bertukar balik ke Kelantan. Mase dapat tukar tu, macam2 persepsi orang lain kepada CA.
"Camne dia boleh dapat tukar tu? Dia bukan ikut suami pn."
"Susah nak masuk Kelantan tu. Mesti pakai kabel."
"Baru 6 tahun dh dapat, akak yang dh 8 tahun ni pn xdpt. Mmg rezeki kau la"

CA tak tau nak cakap ape..cume jutaan kesyukuran dengan pemberian Allah s.w.t. CA isi borang cam orang lain gak dan tak de ape2 lampiran. Yang selebihnye hanye doa dan tawakal pada Allah..

Bila dapat surat tukar memang CA terkejut. SMK Dabong..tu nama sekolah baru CA. Tak pernah dengar name tu walaupn CA mmg dibesarkan di Kelantan. Bila tengok alamat di Kuala Krai, tahu la CA yang CA telah ditukarkan ke kawasan pedalaman dan CA mula berfikir yang bukan2.

Kini dah 3 tahun CA mengaja di sana. Berulang alik antara Melor-Dabong dengan jarak perjalanan 165km selama 2 jam memandu (tu baru sehala). Kalau difikirkan memang penat, tapi ade sesuatu yang CA suke tentang Dabong..suke dengan kesunyian dan ketenangannye.Ia hanye la pekan kecil yang berkelompok. Pelajarnye ade datang ke sekolah dengan keretapi dan menaiki bot.

CA selalu memberitahu diri CA untuk menghargai ape yang CA ade dan CA sangat bersyukur dengan perjalanan ini. CA yakin dan percaya bahawa Allah menghantar CA ke sini untuk sesuatu yang indah. Mungkin CA belum dapat melihat dan merasa hikmahnye..tapi ia pasti akan datang atau ia mungkin telah datang cume CA yang tidak menyedarinye..

"Hanya pada-Mu Ya Allah aku panjatkan kesyukuran ini..Semoga Kau sentiasa memberikan aku kekuatan dan ketabahan untuk meneruskan perjalanan ini..Ameen.."

CA: Semoga Allah sentiasa memudahkan perjalanan ini..

3 comments :

  1. terharu dengar kisah cikgu. jauhnya perjalanan. 165km sehala.huhu

    BalasPadam
  2. mmg reezki msg2..syukur dgn yg ade..jauh mmg jauh.nk pts urat sendi duk dlm kete..hehe

    BalasPadam