Sabtu, Jun 01, 2013

BICARA SI SUFI


Assalamualaikum..

Seorang ahli sufi bercerita tentang perjalanan jiwanya. Dia berkata, "Hatiku pernah gelisah memikirkan lima perkara sehingga aku sibuk mencari jawapannya. Ternyata aku mendapatkannya dalam lima perkara pula."

sufi

Pertama; aku mencari berkah dalam mengejar keperluan hidup. Aku menemukannya di saat aku melakukan Solat Dhuha.

Kedua; aku mencari penerang dalam alam kubur. Aku menemukannya di saat aku melakukan solat malam.

Ketiga; aku mencari jawapan untuk pertanyaan Munkar dan Nakir. Aku menemukannya di saat aku membaca al-Qur’an.

Keempat; aku mencari alat pegangan saat meniti Siratul Mustaqim. Aku menemukannya di saat aku berpuasa dan bersedekah.

Kelima; aku mencari naungan Arasy dan aku menemukannya di saat aku mengasingkan diri dan beribadah kepada Allah.

"Sekarang hatiku beristirehat dengan tenang."