Rabu, November 14, 2012

MESTI DRIVER PEREMPUAN JER KE!?!

Assalamualaikum..


kemalangan kereta

Pernah tak bila kita tengah dok elok memandu tiba2 ada kereta kat depan yang slow giler dan nak potong pun susah sebab dia duk tengah2? Apa persepsi kita masa tu? Rasanya mesti ramai yang akan kata "ni mesti driver perempuan ni". Bila kita memotong kereta tu, kita akan tengok siapa drivernya dan tak semestinya persepsi kita tadi betul.

CA pun macam tu. Bila ada kereta slow jer kat depan mesti CA akan kata "Driver perempuan lah ni. Nak tunjuk kete pergi lah showroom". Tak tahu lah kenapa persepsi seperti itu ada dalam diri CA sedangkan yang berkata ni perempuan gak. Cam tak sedar diri lak CA ni..huhu.. Mungkin sebab bila CA naik kereta dengan driver lelaki, dorang selalu cakap camtu. Tu yang terpengaruh tu..hehe..salah lelaki ke ni?
pemandu kereta lelaki dan perempuan
Tapi ini lah persepsi yang ada pada setiap pemandu. Kereta slow..perempuan, parking x betul..perempuan, blok kereta orang..perempuan, dan macam2 lagi lah. Kalau yang buruk2 tu mesti driver perempuan yang kena. Tapi percaya lah, mengikut studies yang dibuat oleh Quality Planning di Amerika, pemandu perempuan adalah pemandu yang selamat..hehe 

Tak tahu lah dorang menilai dari segi mana tetapi yang CA perasan, driver perempuan ni jarang accident. Kalu berlaku pun, dorang langgar objek2 pegun seperti pagar, tiang elekrik, divider dan pokok. Paling teruk pun stesen minyak..Tapi kalau driver lelaki lak, macam2 lah. Terjun sungai pun ada. Dan statistik menunjukkan 90% driver lelaki terbabit dengan kemalangan.

kereta rempuh bot
Dan CA mempunyai 2 cerita yang berlainan dari persepsi di atas. CA pernah tumpang kereta rakan sekerja dan dia ni kecik je orangnya. Tapi bila dia bawak kereta, hati dia jadi kering. Kelajuan dia paling rendah 100km/h dan keje dia nak memotong jer. CA yang dok sebelah ni tak abis2 berdoa dan dok sama tekan brek.. Fuhh..berpeluh nk sampai tempat yang dituju. Kami yang pernah tumpang kete dia (lelaki pun) serik nak tumpang. Tapi kalu nak cepat sampai, boleh la. Dia ni pemandu perempuan..

kereta rempuh tiang
Kawan lelaki CA lak lain ceritanye. Dia memang pemandu yang skema. Sekecik2 lubang pun dia nak elak. Memandu dengan kelajuan yang paling tinggi 90km/h dan kalau kita dok sebelah dia confirm kita tertidur. Yang lucunya, dia dapat estimated tempoh masa sampai dengan tepat..siap dengan saat sekali.. Jadi kita boleh sampai dalam waktu yang dijangka kalu kita naik kereta dia.

kereta masuk bumbung
CA tak suka menilai sesuatu itu mengikut gender tapi bab memandu ni memang ada beza antara driver lelaki dan perempuan (overall). Ini sebab persepsi yang CA wat kat atas selalu sangat betul (bab slow dan parking). Tapi ada gak CA tengok driver lelaki yang bawak kereta yang ada aksesori, skirting pelbagai tapi slow cam siput gak.. 

Apa pun yang berlaku, yang penting ialah kita kena hormat satu sama lain di jalan raya. Tak boleh mementingkan diri.. Siapa pun kita dan kereta apa pun yang kita bawa, hormatilah pengguna jalanraya yang lain..

20 comments :

  1. persepsi biasa..even pompuan pun ckp camtu...so apa;agi le sang lelaki.....
    lelaki mmg dikurniakan Allah kemampuan menganngar yg lebih baik dr pompuan...mayb sbb tu some of them re better driver than us!!!yeke????huhu

    BalasPadam
  2. mmg dorang driver yg jiwa kental..
    tp sstgh lah..
    ramai gak yg slow mngalahkan pompuan..huhu

    BalasPadam

  3. hmm...ntahler. takde lesen kereta lagi even dah 22! hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. cpt2 gi amik lesen dik..
      nnt leh kite drift same2..hehe

      Padam
  4. betul..xkesa la laki ke or pmpn bwk..hrmat la..
    ni x,yaya selalu perhati,lau pmpn bwk,buat slh sikit, dah kene hon tp lau laki yg bwk,wat slh,xde plak org brani nk hon..tkutla tu..sbb laki yg bwk.. =_=

    BalasPadam
    Balasan
    1. mmg pon yaya..
      ramai yg xbrani nk hon wlu ada yg wt salah..
      tkt kena road bullies

      Padam
  5. kekeke...perempuan kalau naik kete mesti wajib baca doa kenderaan tu yang susah nak accident , tapi kalau lelaki bawak kete , main naik jer pastu bawak berdesup mcm nak bawa bini bersalin ...ha3...

    apa pun saling hormat menghormati di jalan raya...kan lebih indah !

    BalasPadam
    Balasan
    1. hidup lbh indah kalu kita mghormati n mbahagi..
      membahagi kete..
      membahagi jln..hehe

      Padam
  6. ha2, ayat x blh blah..

    "Aku yang dok sebelah ni tak abis2 berdoa dan dok sama tekan brek.."

    yup, driver lelaki memg cm2, bawak kereta yg ada aksesori, skirting n len2, bukan x blh bawak laju atau takut,
    cuma diorang nak menunjuk.. kan dah 'make up' lawa2 keta.. kena la pamer :-p

    mgkin betul kat luar negara prmpuan hebat pandu, tp kalau tgk kat Malaysia.. selalu memg org akan rujuk perempuan lah bila "Kereta slow, parking x betul, blok kereta orang.."
    bkn ape, sbb org pmpuan cepat menggelabah.. mcm cite pasal makhluk ghaib, pmpuan mesti kata "jangan citer.. xnk dengar lah cite cm2.. dll"..

    even cikgu keta sy dulu bgtau, "perempuan ni brek ngn mulut (bkn ngn kaki)" hampir terlanggar keta org len, dia akan menjerit dulu n bile dah cium blakang keta orang baru sengal kaki nak tekan.ha2

    diorg dikurniakan hati yg lembut. doa ibu senang dimakbulkan kerana hatinya yg penyayang..

    tp bkn semua prmpuan, segelintir, skadar pandangan. maaf n jgn ada yg trsinggung. ayat chekgu sedap dibaca.. :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. patut la kete yg dimake up tu slow yer dik..make up dh tebal sgt, ssh nk gerak..mgkn drg gak takut tanggal make up bl pns n kn hujan..hehe

      yg brek pakai mulut tu btul..tp driver mulut murai je la..lps tu baru drg pkai otak n last skali pkai kaki..hahahah

      point yg baik dr rabbani al wafi..

      Padam
  7. kaaann..?? selalunya wanita sering dipersalahkan..jom laki lumba kat litar sepang, tengok sape lagi hebak..??..Huahuahua..kesian wanita sebenarnya..kalau nak ekot kan, laki ade jer memandu tidak berhemah, same jer sebenarnya..mentang2 pempuan lemah, sooo, laki dikategorikan kuatla..??..*Teremo pulak*..Hihihiiii..

    BalasPadam
  8. ehem2.. apa pun, jalan raya tu hak pengguna. So, hak pengguna hak bersama. Apa yg penting, respect pengguna jln raya yg lain. x kesah la sama ada dia perempuan atau lelaki.. (^^,).

    BalasPadam
  9. Saya pemandu perempuan, dan bdn kecik,ktinggian rendah.Bila dpn org, sy pndiam. Tp bila bwk keta, maki hamun semua org.Hahaha! Saya jd hulk bila bwk keta..Hahahaha!

    Hai! Sy nak jmput kamu utk join contest yg dianjurkn oleh QIOS, sbuah kdai online yg jual mcm2 brg. Snang je,cuma cdangkan 1 nama utk blog QIOS tp kene brmula dgn'QIOS...'. Hadiah brnilai RM50 tau! Kalau trafik byk dtg dr sini, dpt hadiah misteri..Jom join! www.qiostestblog.blogspot.com

    BalasPadam
  10. hehehe.. btul2..
    stiap org cra pemanduan dia lain..
    cma pling x ska klu nk slow tu gi la lorong kiri..
    klu nk belok kanan or kiri bgi signal la der..
    angin je jmpa org cmtu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. mmg ramai yg bwk kete pki instinct jer..
      ingt kite semua leh agak tindakn dorang lps tu..

      Padam
  11. Hahahaaa... DRC bagi tips, jawab je macam ni :

    "Kalau kereta lambat, slow macam tak reti bawak mesti perempuan.
    Tapi kalau moto laju, rempit macam nak mati mesti lelaki."


    Hahaha.. that's styereotype for gander... no matter, tak penting pun... so jangan terasa sangat.. :)

    BalasPadam