Jumaat, Januari 11, 2013

INGINKAH SAYA TUNJUKKAN JALAN KE SYURGA?

Assalamualaikum..

jalan ke neraka
Seorang paderi Kristian tiba di sebuah kampung yang agak terpencil. Dia bertemu dengan seorang kanak-kanak yang berkopiah, lalu bertanya: "Wahai anak, boleh kamu tunjukkan kepada saya jalan ke rumah ketua kampung? Saya baru sahaja tiba di sini, maka saya kurang arif dengan kawasan ini."

"Boleh tuan," jawab si anak. "Tuan ikut lorong ini, kemudian jalan lurus. Apabila tuan nampak serumpun pokok buluh, belok ke kanan. Apabila tiba di tepi sungai, tuan seberang sungai tu. Jalan terus lagi dan tuan akan nampak rumah yang ada telaga, itulah rumah ketua kampung."

"Terima kasih banyak2 anak kecil. Sebagai membalas budi kamu, inginkah saya tunjukkan kepadamu jalan ke syurga?" tanya si paderi. Jelaslah si paderi itu ada misi menyampaikan ajaran Kristian kepada kanak-kanak tersebut yang beragama Islam.

"Benarkah tuan boleh tunjukkan saya jalan ke syurga?" tanya kanak2 itu kembali.
"Ya. Memang itulah tugas saya saban waktu setiap hari."
"Bagaimana tuan mahu tunjukkan saya jalan ke syurga kalau tuan sendiri mahu ke rumah ketua kampung pun terpaksa bertanya kepada saya?" balas kanak2 tersebut.

Pengajaran: Hanya mereka yang berada di jalan yang benar sahaja mampu membimbing orang lain ke jalan yang benar.


Credit to Majalah Solusi