Isnin, Disember 24, 2012

TIPS KECANTIKAN YANG SIMPLE

Assalamualaikum..

gadis yang manis berhijab
Hehe..sebenarnya CA malu sendiri bila baca tajuk kat atas tu. Tengah nak menulis ini pun malu tersengih2. Pandai2 pulak CA buat entri pasal kecantikan. Macamlah CA cantik sangat sampai boleh bagi tips cantik kepada orang lain. Kalau Rozita Che Wan atau Erra Fazirra yang bagi tips, boleh lah caya.. Ni Chekgu Anitt (CA)..haha..sape lah Chekgu Anitt tu kan..

Kulit muka licin
Sebenarnya CA dapat idea ni dah lama bila kawan-kawan asyik tanya tentang kulit muka aku yang licin ni (hahahah..nak terperasan jap..) Dorang juga selalu bertanya tentang produk apa yang CA pakai bila dorang tengok kulit muka CA ni (hehe..lame2 boleh pengsan aku ditimpa perasaan ni). Jadi, CA nak kongsilah sedikit ilmu yang CA ada. Bukan niat untuk menunjuk pandai atau perasan cantik, hanya perkongsian ilmu sahaja yer..
Scrub St ives

Sebenarnya CA seorang yang pemalas bab menjaga kecantikkan dan paling malas nak cuci muka. CA memang jarang cuci muka kecuali masa mandi. Produk pembersih muka CA yang paling simple jer iaitu Olay. Tetapi semasa nak mencuci muka, CA akan campurkan sedikit scrub (aku guna St Ives) ke dalam pembersih muka. Ini yang CA amalkan selama 15 tahun dan Alhamdulillah, kulit muka CA tak der masalah. Tips ni CA dapat dalam majalah perempuan masa zaman mude dulu..hehe

kuku putih dan cantik
Untuk memutihkan kuku pulak (kalau masak kat dapur, confirm kuku jadi kuning), CA akan berus kuku menggunakan ubat gigi yang diperah dengan jus lemon. Tetapi kalu yang ada fungus (kuku kaki rosak) tak leh lah wat camni. Kalu ada  kuku yang rosak lak, korang cuba ambil mouthwash (cth; Lesterine) dan tekap dengan kapas kat kawasan yang sakit. Memang berkesan tetapi kena selalu buat ye..
pembersih mulut listerine

Opps..satu lagi, kepada yang selalu kena selsema atau resdung (yang tak serius lah), korang boleh cuba memasukkan air ke dalam hidung pada setiap pagi dan hembus. Buat sebanyak 3 kali setiap hari dan Insya Allah, selsema akan semakin berkurangan. Yang ini memang aku selalu amalkan kecuali semasa berpuasa.

Selamat mencuba yer..

CA: nanti CA update yang terbaru pulak yer.. Cuba baca tips yang ni lak 

4 comments :

  1. Bagus tips ini, yg akhir sekali tu paling baik..mmg patut diamalkan, sama caranyer spt kita berwuduk mencuci ke2 lubang hidung..

    BalasPadam
    Balasan
    1. mmg pun akak..
      kalu selalu wt camtu masa bwuduk
      selsema@resdung kita kn hilang

      Padam
  2. huhu... thanks ye kongsi tips...:)

    BalasPadam